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31. January 2008, 23:55

Artists

Interviewizm #2

Passend zum neuen Album Quaristice redet FACT mit Rob und Sean von Autechre über die erste und zweite Welle von Rave, und wie es denn war mit dem Plattenkaufen in Manchester am Anfang der 90er Jahre:

Sean: I used to go out with this girl I knew who worked in a nursery – this was around ’94 or ’95 – and she was saying that in another ten or fifteen years dance music’s going to go really, really stupid, because she’d go into her school maybe a bit wasted from the weekend and all the kids in her school would be like ‘Have you been out ‘RAAVING, you been out RAVING?’ like that [mimes overexcited children]…

Resident Advisor hat das vergnügte Duo Murat Tepeli & Prosumer in Berlin getroffen, die mit ihrem Debüt Serenity eines der am meist gelobtesten House Alben des noch jungen Jahres produziert haben. Ich bin mir nicht ganz sicher ob es als Spaß gemeint ist, oder ob Murat Tepeli wirklich als Chirurg tätig ist…wie auch immer, das Musik wie Sex ist haben sie beide jedenfalls erkannt:

Dancing is something very physical, so is sex. I can be very brainy, but maybe that’s the reason why I love music so much—my brain is switched off while making music, spinning records or dancing. I am not into drugs. So what’s the next best thing to keep you going for hours and hours? Bingo: being horny.

An gleicher Stelle ist es House Legende Larry Heard, der über seine Vergangenheit jenseits des Dancefloors erzählt, und von der Informationsflut des Internets, in denen das Individuum des DJs, die eigene Persönlichkeit schnell verloren geht:

The virtual world kind of came upon us really quick. Now we’re trying to go back and organise it. But even so, you’d still think certain individuals would rise above, but I don’t know why that’s not happening. Where are the standout individual DJs? You hear all these names lined up, but you don’t hear about individuals that are head and shoulders above as far as the calibre of the selections they’re playing. The way these people are received, most of the time it’s just more hype-driven. You hear names.

Eine weitere Legende, Carl Craig, spricht mit Beatfactor, der auch eine ganz bestimmte Meinung vom Internet hat:

I think the internet is a great platform of getting information, a great catalyst for some ideas that people have. The problem I have is when a major artist like Radiohead puts their records on the internet. I have a problem with that, because people say “oh, shit, I have the Radiohead album for 50 cents, so why should I pay 10 bucks for yours?” I also think the internet gives at least the possibility for people to become famous that might want to be famous.

Test Industries hat den schwer zu fassenden Roger Semsroth aka Sleeparchive für ein Gespräch gewinnen können, der gar nicht verstehen kann was Leute gegen Laptop-Produktionen und Performances haben:

It’s another thing I really don’t care much about, but it’s really funny sometimes. Everyone is using mobile phones, nearly everyone is listening to music on their i-Pods, everyone is using the internet and so on, but if it comes to equipment, people make something evil of modern technology. That’s strange sometimes. I listen to music I like. I don’t care much how the music was made.

Nochmal Berlin, und ebenfalls ein gefeiertes Debüt Album: Raz Ohara & The Odd Orchestra im Interview mit der De:bug (aus Heft 118) über die Leichtigkeit des Seins.

Ich muss in meiner Kammer sein und ein Lied schreiben. Um das ganze Erlebte draußen zu sammeln. Aber ich brauche da meinen Bezug um mich rum. So wie hier in der Bar. Ich liebe das Leben. Ich liebe die Menschen. Ich liebe den Tanz.

Zum Schluss für diese Woche ist es unser Lieblings Producer des Jahres 2007, Shackleton, der für das monatliche Earplug Magazin Rede und Antwort steht, und seine Liebe zum Bass beschreibt (nach seinem gefeierten Remix für Simian Mobile Disco):

I was really pleased to get a chance to do a straight kick pattern without feeling like a bandwagon jumper. The bass sound, for me, is simplicity and necessity. A nice, pure sine wave does it for me, as I use Reason and don’t like any other sound from the synth. I just got a Moog though, so that might change.

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