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12. January 2006, 16:44

Artists

Alex Under / Madrid Techno

Philip Sherburne beschreibt in einem interessanten Pitchfork Artikel ähnliche Erlebnisse mit Alex Under wie ich sie letztes Jahr beim Sonar Festival hatte (ansatzweise an dieser Stelle zu finden), und bittet ihn auch gleich zum Interview.

On stage, a young man stood hunched over his laptop, his mouth hanging open. The sound wasn’t what you normally hear in Barcelona. Instead of pounding, schranz-style techno, or the emphatic bounce of Kompakt, or the glibly post-acid style known as “electro-house,” the speakers were pushing out something deeper, swingier, sexier. Keyboards pumped as though this was the Chicago of a decade ago. Classic hip-house vocal samples flicked their tongue through the mix. People packed in tighter and tighter; hips moved; a security guard danced with abandon before regaining his composure and returning to his corner. Sweat– apologies to John Tejada– dripped from the walls.

Im weiteren Verlauf redet kritisch Alex Under über die Minimal Techno Szene in Madrid, die sich zwar im Aufwind befindet, nachdem Label wie CMYK, Apnea und Klitekture, unter der Schirmherrschaft der Booking- und Promogemeinschaft net28 langsam internationale Anerkennung finden, doch auf heimischen Boden einen schweren Stand hat:

It seems likely that the Net28 crew will find further success abroad before they catch on at home. “The scene is nonextistent,” says Under. “From the late-1990s until a few years ago, there was a strong hard-techno scene, with lots of clubs
[...]
“But it didn’t last long,” says Under. “The clubs and promoters and public didn’t know how to adapt and evolve. Now there’s nothing. There are plenty of clubs, but all the DJs are playing Get Physical and electro-house. A year ago they were DJing Gigolo. They’re just going with the winds, without committing themselves to anything. The clubs lack their own identity.” And so, it seems, do the crowds. Or at least they lack the devotion that other European cities have shown to self-consciously minimal sounds.
Under cites gigs that he and his colleagues have promoted featuring headliners like Daniel Bell and Matthew Dear, with perhaps 25 or 35 people in attendance. “There’s not a musical culture here,” he says, and corrects himself. “Yes, there is– but it’s a culture of downloading, of SoulSeek.”

Es scheint fast so, als würde die Resignation aus Under sprechen, denn obwohl Madrid eine pulsierende Künstlerszene im Minimaltechnobereich hat, kann sie keinen Fuß fassen, im Gegensatz zum katalanischen Barcelona, das sich inzwischen, auch bedingt durch das Sonar Festival, einen ausgezeichneten Ruf in Elektronica-Kreisen erarbeitet hat, aber mehr von internationalen (Prefuse73, Cristian Vogel, Herbert/Dani Siciliano u.a.) als lokalen Künstlern dominiert wird.
Wie Alex Under die Zukunft in Madrid sieht, wo seine Hoffnungen liegen, sowie die Story wie er zu Trapez und Triple R gekommen ist, kann man im oben erwähnten Artikel lesen.

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Bilder und Texte von Sherburnes gerade abgeschlossenen Ausflug nach Berlin, Köln und Jena (jeder der Freude am Tanzen hat sollte wissen was es dort gibt) gibt es übrigens auf seiner Webseite.

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